Fysik/kemi‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎3. Energi‎ > ‎

3.-4. lektion

Materialer:
Hver gruppe skal bruge følgende:
En elkeddel (på 1L), en kogeplade med en kasserolle (på 1L), et termometer, et stopur (f.eks. en telefon) og en energimåler.



Lektionsbeskrivelse:
Tid: 25 min - elevforsøg
  1. Placér termometeret i elkeddelen. Elkeddelen tilsluttes energimåleren der tilsluttes strøm.
  2. Energimåleren indstilles på Wh (kan den kun stå på kWh, divideres resultatet med 1000).
  3. Tag tid på hvor lang tid det tager vandet at nå 90°C.
  4. Mål hvor mange Wh der skulle bruges for at nå 90°C.

  1. Placér termometeret i kasserollen og stil den på kogepladen. Kogepladen tilsluttes energimåleren der tilsluttes strøm.
  2. Energimåleren indstilles på Wh (kan den kun måle kWh, divideres resultatet med 1000).
  3. Tag tid på hvor lang tid det tager vandet at nå 90°C.
  4. Mål hvor mange Wh der skulle bruges for at nå 90°C.


Tid: 10 min

Resultaterne evalueres på klassen

        - Hvilket apparat bruger mest strøm til at opvarme vandet? 

        - Hvad vil det koste at opvarme 1L vand med de to apparater?


Tid: 35 min - beregningsopgaver

Med udgangspunkt i skemaet "Strømforbrug", og de informationer eleverne har udfyldt hjemme, beregner eleverne individuelt apparaternes strømforbrug og årlige omkostninger.


Tid: 10 min

Opsamling på klassen

- Hvad koster de forskellige apparater?

- Hvem bruger sparepære

- Hvem bruger miljøvenlige køleskabe/fjernsyn osv.

- Tænker eleverne over hvad strøm koster og hvor meget de bruger det?