Fysik/kemi‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎3. Energi‎ > ‎

Lærervejledning

1. - 2. lektion

Elevforudsætninger
Det kan være ene fordel, hvis eleverne har gennemgået forløbet "elektricitet" eller et lignende forløb, der har udviklet deres kendskab til SI-enheder for elektricitet.

Mål
Undervisningen skal lede hen imod, at eleverne opnår læringsmålene hentet fra de forenklede mål for Fysik/Kemi under emnet "Energiomsætning".
  • Eleven kan med modeller beskrive ioniserende stråling.
  • Eleven har viden om repræsentationer for atomkerner og stråling.

Materialer
  • Geiger Müller-rør, alfa-, beta- og gammakilde, papir, aluminium, bly, forsøgsark (der kan hentes til højre).

Forløbsbeskrivelse
  • Forløbsbeskrivelsen findes under den enkelte lektion. Se link her.

Differentieringsmuligheder
  • - beskrivelse følger

Lærerens rolle
  • Læreren er ramme- og igangsætteren. Læreren vil desuden fungere som dirigent og evt. tilføje information under undervisningen og den fælles evaluering på klassen.



3. - 4. lektion

Mål
Undervisningen skal lede hen imod, at eleverne opnår læringsmålene hentet fra de forenklede mål for Fysik/Kemi under emnet "Partikler, bølger og stråling" ved fase 2 for modellering.
  • Eleven kan med modeller beskrive ioniserende stråling.
  • Eleven har viden om repræsentationer for atomkerner og stråling.

Materialer
  • 100 terninger, stopur og forsøgsark (der kan hentes til højre).

Forløbsbeskrivelse
  • Forløbsbeskrivelsen findes under den enkelte lektion. Se link her.

Differentieringsmuligheder
  • - beskrivelse følger

Lærerens rolle
  • Læreren er ramme- og igangsætteren. Læreren vil desuden fungere som dirigent og evt. tilføje information under undervisningen og den fælles evaluering på klassen.