Lærervejledning

1. - 2. lektion

Mål
Undervisningen skal lede hen imod, at eleverne opnår læringsmålene hentet fra de forenklede mål for Fysik/Kemi under emnet "Partikler, bølger og stråling" ved fase 1.
  • Eleverne kan navngive atomets kerne- og elementarpartikler.
  • Eleverne kan forklare ladninger i atomet.
  • Eleverne kan forklare opbygningen af det periodiske system (herunder hovedgrupper og perioder).
  • Eleverne kan beskrive og forklare atommodellens opbygning.

Materialer
  • Skrive- og regneredskaber, langt målebånd, 2 ærter til hver gruppe.

Forløbsbeskrivelse
  • Forløbsbeskrivelsen findes under den enkelte lektion. Se link her.

Differentieringsmuligheder
  • Der kan differentieres i omfanget af opgaverne eller tiden til at løse dem for eleven.
  • Der kan differentieres i lærerstøtte.
  • Der kan differentieres i elevstruktur og arbejdsgrupper.

Lærerens rolle
  • Læreren er ramme- og igangsætteren. Han cirkulerer rundt mellem elevgrupperne og fungerer som vejleder. Læreren vil desuden fungere som dirigent under den fælles evaluering på klassen.



3. - 4. lektion

Mål
Undervisningen skal lede hen imod, at eleverne opnår læringsmålene hentet fra de forenklede mål for Fysik/Kemi under emnet "Partikler, bølger og stråling" ved fase 1.
  • Eleverne kan navngive atomets kerne- og elementarpartikler.
  • Eleverne kan forklare ladninger i atomet.
  • Eleverne kan forklare opbygningen af det periodiske system (herunder hovedgrupper og perioder).
  • Eleverne kan beskrive og forklare atommodellens opbygning.

Materialer
  • Læreren kan med fordel have forberedt nogle ekstra vendespil, i tilfælde af at nogle elever ikke medbragt et færdigt spil. Vendespillet kan findes på linket her.

Forløbsbeskrivelse
  • Forløbsbeskrivelsen findes under den enkelte lektion. Se link her.

Differentieringsmuligheder
  • Der kan differentieres i lærerstøtte.
  • Der kan differentieres i elevstruktur og arbejdsgrupper.

Lærerens rolle
  • Læreren er ramme- og igangsætteren. Han cirkulerer rundt mellem elevgrupperne og fungerer som vejleder. Læreren vil desuden fungere som dirigent under den fælles evaluering på klassen.