Fysik/kemi‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎6. Lyd og lys‎ > ‎

1. lektion

Materialer:
Projektor (el. lign. til at vise video'er)
Slinky



Lektionsbeskrivelse:

Tid: 10 min

Repetition af lektie - Hvad er en bølge?


Tid: 25 min

På klassen vises først video'erne "tværbølge", "harmonisk tværbølge", "længdebølge" og "harmonisk længdebølge".


Herefter skal vi ved hjælp af en slinky selv prøve at lave tvær- og længdebølger som det ses under Forsøgsopstilling ved Forsøg 1.

Vi snakker på klassen om, hvordan bølgen udbreder sig.




http://85.218.193.94:5000/fbdownload/tværbølge.mov?sid=UkclV4uFBGS1.C3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f467973696b2d4b656d692f4c7964206f67206c79732f7476c3a67262c3b86c67652e6d6f76&stdhtml=true&SynoToken=UkVG9wlK7J5HI


http://85.218.193.94:5000/fbdownload/harmoniske%20tværbølger.mov?sid=gbd8MRa9CAXgQC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f467973696b2d4b656d692f4c7964206f67206c79732f6861726d6f6e69736b65207476c3a67262c3b86c6765722e6d6f76&stdhtml=true&SynoToken=gbtNBVi5Dzz8o


http://85.218.193.94:5000/fbdownload/længdebølge.mov?sid=UkclV4uFBGS1.C3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f467973696b2d4b656d692f4c7964206f67206c79732f6cc3a66e67646562c3b86c67652e6d6f76&stdhtml=true&SynoToken=UkVG9wlK7J5HI



http://85.218.193.94:5000/fbdownload/harmoniske%20længdebølger.mov?sid=gbd8MRa9CAXgQC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f467973696b2d4b656d692f4c7964206f67206c79732f6861726d6f6e69736b65206cc3a66e67646562c3b86c6765722e6d6f76&stdhtml=true&SynoToken=gbtNBVi5Dzz8o




Tid: 5 min

For at illustrere, at bølgen faktisk ikke bevæger sig i udbredelsesretningen (selvom det ligner), men udbredes som energi, laver vi et forsøg med et kar med vand og en korkprop som det ses under Forsøgsopstilling ved Forsøg 2.

Korkproppen placeres forsigtigt i karet med vand og vi venter nu til proppen og vandet ligger stille igen. Først når vandet ligger stille, sender vi en bølge gennem vandet, ved at dyppe en finger.

Hvis vandet faktisk bevægede sig som det ligner, så ville det jo trække proppen med sig ud mod kanten af karet.





Forsøgsopstilling:


To elever holder en fjeder spændt ud (ikke for hårdt), og forsøger at efterligne de forskellige tvær- og længdebølger.


Forsøg 1