Fysik/kemi‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎6. Lyd og lys‎ > ‎

4. lektion

Materialer:
1 impulsmåler
2 mikrofoner
Projektor til at afspille film for klassen



Lektionsbeskrivelse:

Tid: 3 min.
Læreren viser en simulation af torden der viser, at lyden (tordenskraldet) rammer os senere end lynet slår ned. Herefter snakker vi på klassen om hvordan vi kan opleve lydens forsinkelse i dagligdagen. Kan man tælle sekunder og regne ud hvor langt væk lynet slår ned?

Simulation: Torden
http://85.218.193.94:5000/fbdownload/Torden.mp4?sid=npcdb1HSjOpTAC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f467973696b2d4b656d692f4c7964206f67206c79732f546f7264656e2e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=npn9zKHGf0dCE



Tid: 15-20 min.
Med udgangspunkt i videoen "Lydens fart" undersøger vi lydens udbredelseshastighed - først gennem luft, dernæst gennem andre materialer.
Hvis der er mulighed for det, undersøges det i grupper.

Formål:
Undersøg hvor hurtigt udbreder lyden sig (i luft og andre materialer) i m/s.

Hypotese:
Hvad tror i, i gruppen?

Prøv at ændre på ...
... afstanden mellem mikrofonerne
... send lyden gennem andet materiale end luft

Video: Lydens fart - forsøg



Tid: 5 min.
Herefter snakker vi om dopplereffekten og læreren viser en simureling af en ambulance der kører forbi.

Simulation: Dopplereffekten



http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/dopplereffekten.mp3?sid=5PFr1SQ5bpSf2C3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f467973696b2d4b656d692f4c7964206f67206c79732f646f70706c6572656666656b74656e2e6d7033&stdhtml=true&SynoToken=5PNcDPYVRJSHs

Illustration: Dopplereffekten


Vi hører hvordan en ambulance kører forbi, og idet den passerer os, skifter den toneleje.
Vi ser, hvordan lydbølgerne ser ud til at være blevet presset sammen foran ambulancen.



Forsøgsopstilling: