Idræt‎ > ‎Icebreakers‎ > ‎

Superliga

Formål: At grine og at bevæge sig
Tid: 5-15 minutter
Krav/Materialer: Rigeligt med gulvplads - alle skal bevæge sig rundt.


Vejledning
:
Deltagerne deler sig i to rækker overfor hinanden. Den ene ende af rækkerne er "superliga" og den anden ende af rækkerne er "røven-af-4.-division". Man kæmper mod den man står overfor og alle kæmper 1 kamp på samme tid. Vinder man sin kamp må man rykke én tak op mod superliga, taber man, rykker man én tak den anden vej - det kan godt være man skal skifte række. Alle skal være færdige med deres kamp inden man rokerer. Står man i forvejen i toppen af superliga og vinder bliver man stående, lige som hvis man står i bunden af røven-af-4.-division og taber.

For at øve rokeringen, kæmper man de 3 første kampe med sten-saks-papir. Herefter kan man skifte til andre kamplege to-og-to.

Udvikling:
  1. Udgangsstillingen er på hug med håndfladerne oppe ved skulder højde. Man vinder ved at skubbe modpart ud af balance til han vælter eller flytter fødderne. Man må kun skubbe på hænderne.
  2. Udgangstilling som før. Nu må man også trække i hænderne for at få modpart ud af balance.
  3. Udgangsstillingen er som før, men nu oprejst og på ét ben. Igen vinder man ved at skubbe eller trække i modparts hænder til han flytter fødderne eller vælter.
  4. Udgangsstillingen er siddende på numsen, der som det eneste må røre jorden - benene er halv bøjede. Igen gælder det om at skubbe modpart ud af balance, man må kun skubbe på fødderne.
  5. Udgangsstillingen er oprejst med fødderne forskudt, så det ene ben er foran det andet. Den forreste fod placeres ved siden af modpartens fod (samme fod). Håndfatning med modpart med forreste hånd. Nu gælder det om at trække og skubbe modstanderen (kun ved håndfatningen) ud af balance til han flytter foden eller vælter.