Idræt‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎Parkour‎ > ‎

1.-2. lektion

Materialer:
Eleverne kan med fordel medbringe computere eller iOS-devices til at gense video'erne fra Basic Movements.

Diverse redskaber, herunder:
Rullemåtter
Skumplinte
Træplint
PE-fælter (springmåtter)
Nedspringsmåtte
Ribbe
Bænke (der kan hænges/vinkles op mod ribbe)
Bumme (til palm-spin m.m.)
Trækasser




Lektionsbeskrivelse:
Tid: 20 min
Opvarmning (inkl. opstilling af redskabsopstilling).

Kongens efterfølger (læreren foreviser øvelser):
  • Skråt samlet hop langs gulvstreg
  • Skråt hink langs gulvstreg
  • "Kravle-spiderman" på hænder og fødder - lavt tyngdepunkt
  • Krabbegang

Sving og balance
  • Hofterulninger
  • Knæsving (ind+ud+samlet)
  • Balance på ét ben
    • herefter kigge op
    • herefter kigge op med lukkede øjne
    • ... andet ben

Crossfit
  • Eleverne arbejder to-og-to sammen.
  • De arbejder skiftevis statisk/kredsløb.
  • Den der arbejder statisk sidder i 90 grader op ad væggen, mens den anden løber ud til mærke/kegle og laver styrkeøvelser.
  • Der opstilles tre mærker/kegler med længere og længere afstand.
  • Efter løberen har lavet første øvelse løber han hjem og ud til næste mærke.
  • Når han har været ved alle mærkerne løber han hjem og skifter med makkeren.
  • Denne procedure gentages med forskellige øvelser ved mærkerne
    • Forslag:
      • 2, 4, 6 mavebøjninger 1. gang
      • 2, 4, 6, rygbøjninger 2. gang
      • 2, 4, 6 armstrækker 3. gang

Opstilling af redskaber

  • Læreren forklarer eleverne hvilke redskaber der skal opstilles og hvorhenne, hvilke elever der gør hvad, hvorefter de sættes igang.

Tid: 5 min
Kort repetition af lektie.
    - Er der evt. nogle der kender noget til parkour selv? Hvad ved de?


Tid: 5 min

Icebreaker - Evolutionsleg.


Tid: 10 min

Læreren introducerer basic movements ved video. På linket her findes en række video'er med basic movements.


Tid: 20 min

Efter eleverne har set nogle eller alle Basic Movements, starter vi med, på hele holdet, at prøve de forskellige øvelser på den opstillede bane.


Tid: 15 min

Den sidste tid kan eleverne frit cirkulere mellem banerne og lege og eksperimentere med de forskellige øvelser. Læreren kan udskrive dokumentet "QR Koder" og klippe delene ud og fordele dem på poster der passer til øvelserne. På den måde kan eleverne (også uden computer - testet med iOS-Devices) gense video'erne med Basic Movements.


Tip:

Prøv at se om I kan komme på andre, lettere eller flotte måder at forcere banerne på.




Redskabsopstilling:

Redskaberne opstilles afhængig af hvilke man har til rådighed. I udgangspunktet må man forsøge at opstille baner, det gør det muligt at øve rolls og forskellige vaults.




Evaluering:


Tid: 5 min

Hvad har været ...

    svært?

    sjovt?

Hvad har I lært?




Lektie til næste gang:

Læs artiklerne 'Grænseleg' og 'Superliga'. Herefter skal I besvare spørgsmål til artiklerne og spørgsmål til reflektion over sidste time.