Idræt‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎Parkour‎ > ‎

3.-4. lektion

Materialer:
Eleverne kan med fordel medbringe computere eller iOS-devices til at gense video'erne fra Basic Movements.

Diverse redskaber, herunder:
Rullemåtter
Skumplinte
Træplint
PE-fælter (springmåtter)
Nedspringsmåtte
Ribbe
Bænke (der kan hænges/vinkles op mod ribbe)
Bumme (til palm-spin m.m.)
Trækasser




Lektionsbeskrivelse:
Tid: 20 min
Opvarmning (inkl. opstilling af redskabsopstilling).

Kongens efterfølger (læreren foreviser øvelser):
  • Skråt samlet hop langs gulvstreg
  • Skråt hink langs gulvstreg
  • "Kravle-spiderman" på hænder og fødder - lavt tyngdepunkt
  • Krabbegang

Sving og balance
  • Hofterulninger
  • Knæsving (ind+ud+samlet)
  • Balance på ét ben
    • herefter kigge op
    • herefter kigge op med lukkede øjne
    • ... andet ben

Crossfit
  • Eleverne arbejder to-og-to sammen.
  • De arbejder skiftevis statisk/kredsløb.
  • Den der arbejder statisk sidder i 90 grader op ad væggen, mens den anden løber ud til mærke/kegle og laver styrkeøvelser.
  • Der opstilles tre mærker/kegler med længere og længere afstand.
  • Efter løberen har lavet første øvelse løber han hjem og ud til næste mærke.
  • Når han har været ved alle mærkerne løber han hjem og skifter med makkeren.
  • Denne procedure gentages med forskellige øvelser ved mærkerne
    • Forslag:
      • 2, 4, 6 mavebøjninger 1. gang
      • 2, 4, 6, rygbøjninger 2. gang
      • 2, 4, 6 armstrækker 3. gang

Opstilling af redskaber

  • Læreren forklarer eleverne hvilke redskaber der skal opstilles og hvorhenne, hvilke elever der gør hvad, hvorefter de sættes igang.

Tid: 5 min

Icebreaker - Grænseleg eller Superliga.


Tid: 10 min

Læreren introducerer IT-læremidlet Übersense. Læreren optager en elev der udfører en øvelse. Efterfølgende skal eleverne se optagelsen og se hvilken feedback de kan give springeren - de kan evt. sammenligne med instruktionsvideo'en. Dette kan evt. gentages, med en forhåbning om forbedring.


Tid: 5 min

Eleverne downloader Übersense fra App Store.


Tid: 35 min

Eleverne leger/eksperimenterer med øvelserne og øver sig i at give feedback til hinanden.




Redskabsopstilling:

Redskaberne opstilles afhængig af hvilke man har til rådighed. I udgangspunktet må man forsøge at opstille baner, det gør det muligt at øve rolls og forskellige vaults.




Evaluering:


Tid: 5 min

  • Hvad har I lært?
  • Overveje hvor man kunne lave parkour elevernes nærområde.