Idræt‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎

Redskabsgymnastik

Forløbsbeskrivelse




Om forløbet
Undervejs i forløbet vil eleverne blive introduceret for en række forskellige bevægelser, der kræver styrke, koordination og samarbejde.

Eleverne vil arbejde i forskellige organisatoriske former; parvis, gruppevis, individuelt og på klassen. Vi vil desuden arbejde med varierede arbejdsformer; hel-del-hel, del-del-hel m.fl.

Et vigtigt element i redskabsgymnastikken er feedback. Eleverne introduceres således for indre og ydre feedback og skal arbejde med, og udvikle, deres evne til at analysere bevægelser og give feedback på baggrund af denne - bl.a. vha. videooptagelser med apps som Übersense.

Sidst men ikke mindst vil vi arbejde med, hvilke særlige sikkerhedshensyn man skal tage, når man arbejder med redskabsgymnastik, samt hvordan man udfører korrekt modtagning.

Afhængig af hvor meget tid der er afsat, kan der udvælges enkelte eller flere af de følgende bevægelser.


Vejrmølle


Lektie hjemme til 1. lektion:

Læs artiklen om "Sikkerhed ved redskabsgymnastik" og besvar de tilhørende spørgsmål.


1. - 2. lektion:

Timen indledes med et opvarmningsprogram efterfulgt af en kort repetition af lektien.
Herefter 
introduceres eleverne for vejrmøllen, modtagelse og begynderøvelser - enten ved forevisning eller videopræsentation.
Eleverne inddeles i grupper ligeligt fordelt på forskellige stationer og roterer på lærerens tegn. Ved stationerne kan evt. benyttes tilhørende QR koder med instruktionsvideoer.
Den sidste del af timen, når alle har prøvet alle stationer, fordeler eleverne sig selv på stationerne, hvor de mener at have bedst gavn.




Håndstand


Lektie hjemme til 3. lektion:

Læs artiklen "Übersense" og se den tilhørende video.


3. - 4. lektion:

Timen indledes med en icebreaker, efterfulgt af et opvarmningsprogram der afsluttes med en kort repetition af lektien.
Herefter 
introduceres eleverne for håndstanden, modtagelse og begynderøvelser - enten ved forevisning eller videopræsentation.
Eleverne inddeles i grupper ligeligt fordelt på forskellige stationer og roterer på lærerens tegn. Ved stationerne kan evt. benyttes tilhørende QR koder med instruktionsvideoer.
Den sidste del af timen, når alle har prøvet alle stationer, fordeler eleverne sig selv på stationerne, hvor de mener at have bedst gavn.

Eleverne skal undervejs filme hinanden med Übersense, og øve sig i at give hinanden feedback.




Araberspring



Lektie hjemme til 5. lektion:

Læs artiklen "Feedback" og besvar de tilhørende spørgsmål.


5. - 6. lektion:

Timen indledes med et opvarmningsprogram, efterfulgt af en kort repetition af lektien.
Herefter 
introduceres eleverne for araberspringet, modtagelse og begynderøvelser - enten ved forevisning eller videopræsentation.
Eleverne inddeles i grupper ligeligt fordelt på forskellige stationer og roterer på lærerens tegn. Ved stationerne kan evt. benyttes tilhørende QR koder med instruktionsvideoer.
Den sidste del af timen, når alle har prøvet alle stationer, fordeler eleverne sig selv på stationerne, hvor de mener at have bedst gavn.

Eleverne skal undervejs filme hinanden med Übersense, og øve sig i at give hinanden feedback.




Lavt-/højt overslag


Lektie hjemme til 7. lektion:

Læs artiklen "Helhedsmetoden og den progressive delmetode".


7. - 8. lektion:

Timen indledes med et opvarmningsprogram, efterfulgt af en kort repetition af lektien.
Herefter 
introduceres eleverne for lavt-/højt overslag, modtagelse og begynderøvelser - enten ved forevisning eller videopræsentation.
Eleverne kan vælge at benytte helhedsmetoden eller den progressive delmetode. Ved stationerne kan evt. benyttes tilhørende QR koder med instruktionsvideoer.

Eleverne opfordres til at filme hinanden med Übersense, og øve sig i at give hinanden feedback.




Forlæns salto


Lektie hjemme til 9. lektion:

Læs grundigt artiklen "Modtagning" og vær forberedt på at forklare og uddybe hvilke typer der er, hvordan de bruges m.m.


9. - 10. lektion:

Timen indledes med et opvarmningsprogram, efterfulgt af en kort repetition af lektien.
Herefter 
introduceres eleverne for forlæns salto, modtagelse og begynderøvelser - enten ved forevisning eller videopræsentation.
Eleverne kan vælge at benytte helhedsmetoden eller den progressive delmetode. Ved stationerne kan evt. benyttes tilhørende QR koder med instruktionsvideoer.

Eleverne opfordres til at filme hinanden med Übersense, og øve sig i at give hinanden feedback.




Lektie hjemme til 11. lektion:

Siden er under opbygning

- vi vil snarest opdatere siden med de indholdsområder vi beskriver her.

11. - 12. lektion:

Timen indledes med et opvarmningsprogram, efterfulgt af en kort repetition af lektien.
Herefter 
introduceres eleverne for lavt-/højt overslag, modtagelse og begynderøvelser - enten ved forevisning eller videopræsentation.
Eleverne kan vælge at benytte helhedsmetoden eller den progressive delmetode. Ved stationerne kan evt. benyttes tilhørende QR koder med instruktionsvideoer.

Eleverne opfordres til at filme hinanden med Übersense, og øve sig i at give hinanden feedback.



Baglæns salto


Lektie hjemme til 13. lektion:

Siden er under opbygning

- vi vil snarest opdatere siden med de indholdsområder vi beskriver her.

13. - 14. lektion:

Siden er under opbygning
- vi vil snarest opdatere siden med de indholdsområder vi beskriver her.




Lektie hjemme til 15. lektion:

Siden er under opbygning

- vi vil snarest opdatere siden med de indholdsområder vi beskriver her.

15. - 16. lektion:

Siden er under opbygning
- vi vil snarest opdatere siden med de indholdsområder vi beskriver her.



Flik-flak


Lektie hjemme til 17. lektion:

Siden er under opbygning

- vi vil snarest opdatere siden med de indholdsområder vi beskriver her.

17. - 18. lektion:

Siden er under opbygning
- vi vil snarest opdatere siden med de indholdsområder vi beskriver her.




Lærervejledning





Sikkerhed



Modtagning