Idræt‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎Redskabsgymnastik‎ > ‎1.-2. lektion‎ > ‎

Instruktionsvideo'er

Forudsætninger
For at kunne udføre en vejrmølle, skal man kunne spænde musklerne omkring kropsstammen og bære kroppens vægt på strakte arme. Øvelsen stiller desuden krav til koordinationsevnen, balancen og rumorienteringen. Dette kan naturligvis trænes, ved at træne vejrmøllen og begynderøvelserne mange gange, men også ved almindelige motoriske- og styrkeøvelser.


Vejrmølle
Der findes forskellige versioner af vejrmøllen, der typisk adskiller sig fra hinanden ved, hvilken vej kroppen vender i starten og afslutningen af springet. I denne version vender springeren kroppen fremadrettet i springretning, både i starten og i afslutningen.

http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Vejrmølle.mp4?sid=fLVfLqoti33z2C3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f56656a726dc3b86c6c652f56656a726dc3b86c6c652e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=fLkEJFQRp6QGQ
Fra stående, eller let tilløb, udfører springeren et forhop, hvor afsætsbenet føres langt frem. Armene føres fremad og en rotation af kroppen påbegyndes.
Herfra sættes hænderne i jorden én efter én i springretning, mens bageste ben svinges op ad og forreste ben udfører et afsæt.
Benene fortsætter bevægelsen forskudt af hinanden og placeres i jordens mens armene skubber fra. Benene lander forskudt og bageste ben føres frem ved siden af det andet, mens kroppen drejes op i udstrakt position.

 \uparrow \;{\rm{Top}}

Modtagning af vejrmølle
Der er ikke nogen stor risiko forbundet med at udføre vejrmøllen uden modtagning, men det kan bidrage til, bedre at kunne fokusere på bestemte dele af øvelsen.
Det anbefales dog, at der anvendes modtager på vejrmøller udført på skråtstillet springopstilling.

http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Modtagning%20af%20vejrmølle.mp4?sid=fLVfLqoti33z2C3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f56656a726dc3b86c6c652f4d6f647461676e696e672061662076656a726dc3b86c6c652f4d6f647461676e696e672061662076656a726dc3b86c6c652e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=fLkEJFQRp6QGQ
Modtagningen af springeren foretages på rygsiden og modtageren skal så tidligt i bevægelsen som muligt, gribe fat i springerens hofte i et krydsgreb og støtte gennem bevægelsen.
Er modtageren uerfaren, kan det være en fordel, at gribe fat i springeren allerede inden bevægelsen starter.

 \uparrow \;{\rm{Top}}


Øvelser til vejrmølle
Vejrmøllen øves egentlig i sin helhed, men med fokus på bestemte elementer undervejs. Når man skal øve vejrmøllen, handler det først og fremmest om, at finde rytmen i bevægelsen (hånd-hånd-fod-fod). Dernæst kan man fokusere på andre delelementer som afsæt, kroppens rotation eller hændernes placering.

http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Gorillamølle%20i%20lille%20cirkel.mp4?sid=UlRf87Ei6Po8wC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f56656a726dc3b86c6c652fc39876656c7365722074696c2076656a726dc3b86c6c652f476f72696c6c616dc3b86c6c652069206c696c6c65206369726b656c2e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=UlhJnd8X74ymA
Øvelsen handler om at finde rytmen "hånd-hånd-fod-fod" og finde ud af hvilken retning man bedst kan lide. Man laver en "gorilla-agtig" bevægelse omkring en hulla-hop ring. Det er ikke vigtigt om arme og ben er strakte.


http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Vejrmølle%20i%20stor%20cirkel.mp4?sid=UlRf87Ei6Po8wC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f56656a726dc3b86c6c652fc39876656c7365722074696c2076656a726dc3b86c6c652f56656a726dc3b86c6c6520692073746f72206369726b656c2e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=UlhJnd8X74ymA
Efterhånden som man får styr på rytmen i bevægelsen, kan man gradvist gøre cirklen større og større og strække benene mere og mere. I stedet for en hulla-hop ring kan man f.eks. bruge tape i større cirkler på gulvet.


http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Vejrmølle%20over%20redskaber.mp4?sid=UlRf87Ei6Po8wC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f56656a726dc3b86c6c652fc39876656c7365722074696c2076656a726dc3b86c6c652f56656a726dc3b86c6c65206f76657220726564736b616265722e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=UlhJnd8X74ymA
I denne øvelse er det vanskeligere at få benene op i strakt position og fokus er derfor på et kraftigt afsæt.


http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Vejrmølle%20nedad%20skråtstillet%20springbane.mp4?sid=UlRf87Ei6Po8wC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f56656a726dc3b86c6c652fc39876656c7365722074696c2076656a726dc3b86c6c652f56656a726dc3b86c6c65206e6564616420736b72c3a5747374696c6c657420737072696e6762616e652e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=UlhJnd8X74ymA
Den skråtstillede springbane øger bevægelsesmængden og tilføjer derfor fart til bevægelsen. Øvelsen fjerner fokus fra det kraftige afsæt og giver springeren muligheden for at føle fornemmelsen for en strakt vejrmølle med en god rytme.
Det anbefales at øvelsen laves med modtager.


http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Vejrmølle%20nedad%20trappe.mp4?sid=UlRf87Ei6Po8wC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f56656a726dc3b86c6c652fc39876656c7365722074696c2076656a726dc3b86c6c652f56656a726dc3b86c6c65206e65646164207472617070652e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=UlhJnd8X74ymA
Øvelsen er god at lave med modtager og man kan fokusere på enkelte dele i bevægelsen - strakte ben, placering af hænder eller at placere benene på en lige linie.


http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Fokus%20på%20hændernes%20placering.mp4?sid=UlRf87Ei6Po8wC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f56656a726dc3b86c6c652fc39876656c7365722074696c2076656a726dc3b86c6c652f466f6b75732070c3a52068c3a66e6465726e657320706c61636572696e672e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=UlhJnd8X74ymA
I denne øvelse fokuserer springeren på, at placere hænderne på en linie og at rotere den forreste arm og hånd indad. Ved at rotere hånden indad og lade fingrene pege ind mod springeren, bliver der lettere at skubbe fra og belastningen på håndleddet bliver desuden mindre.

 \uparrow \;{\rm{Top}}