Idræt‎ > ‎Undervisningsforløb‎ > ‎Redskabsgymnastik‎ > ‎3.-4. lektion‎ > ‎

Instruktionsvideo'er

Forudsætninger
For at kunne udføre en håndstand, skal man kunne spænde musklerne omkring kropsstammen og bære kroppens vægt på strakte arme. Øvelsen stiller desuden krav til koordinationsevnen, balancen og rumorienteringen. Dette kan naturligvis trænes, ved at træne håndstanden og begynderøvelserne mange gange, men også ved almindelige motoriske- og styrkeøvelser som dyregangene.


Håndstand
Handstand er en af de centrale dele i redskabsgymnastikken, dels fordi den ofte bruge i overgange fra og til andre øvelser og dels fordi de færdigheder man træner i håndstanden kan bruges i andre sammenhænge (f.eks. spænding omkring kropsstammen og bevidstheden om den toniske halsrefleks).


http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Håndstand.mp4?sid=QTCtx3blyjXcwC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f48c3a56e647374616e642f48c3a56e647374616e642e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=QTv4xqZhVPE8Q
Fra stående kropsstilling føres overkrop og armene strakt frem og ned mod gulvet, mens der trædes et skidt frem.
Hænderne placeres et stykke foran forreste fod (ikke for langt, så bliver det svært at svinge benene op) med spredte fingre og pegefingeren pegende fremad.
Mens hænderne føres mod gulvet, trækkes svingbenet op og så snart hænderne rammer gulvet, laves der et afsæt med det andet ben - i luften samles benene.
Armene og kroppen er strakte og øjnene fokuserer på hænderne (hvorved den toniske halsrefleks aktiveres).


 \uparrow \;{\rm{Top}}

Modtagning af håndstand
I starten bør man altid have modtager på i forbindelse med udførelse af en håndstand. Det kan gøre temmelig ondt, hvis springeren overroterer og lander på ryggen - specielt hvis springeren lander på ryggen.


http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Modtagning%20af%20håndstand.mp4?sid=QTCtx3blyjXcwC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f48c3a56e647374616e642f4d6f647461676e696e672061662068c3a56e647374616e642f4d6f647461676e696e672061662068c3a56e647374616e642e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=QTv4xqZhVPE8Q


Hvis modtager, springer eller begge er uerfarne med øvelsen, kan man med fordel dele øvelsen op i flere dele og modtageren bør stå så tæt på springeren som muligt.
  1. Modtageren holder et greb om hoften på springeren, idet springeren udfører sit afsæt.
  2. Modtageren kan i afsættet placere sit bageste knæ op mod springerens skulderled og sørge for, at springerens vinkel i skulderleddet ikke bliver for stor.
  3. Når springeren er i lodret stilling, kan modtageren støtte springeren med sin skulder, så springeren ikke får overbalance.
  4. I nedgangen fastholder modtageren sit greb, så springeren ikke lander for hårdt.
Er modtageren erfaren, kan han modtagningen ændres, så modtageren først griber springeren i lodret stilling.

 \uparrow \;{\rm{Top}}


Øvelser til håndstand
I starten bør øvelserne altid udføres mod modtager eller som minimum øves på blødt underlag. Først når springeren har lært "nødnedgange" og delvist mestrer håndstanden, kan han begynde at øve håndstanden uden modtager.


http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Håndstand%20med%20korrektioner.mp4?sid=QTCtx3blyjXcwC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f48c3a56e647374616e642fc39876656c7365722074696c2068c3a56e647374616e642f48c3a56e647374616e64206d6564206b6f7272656b74696f6e65722e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=QTv4xqZhVPE8Q


Typike korrektioner vil være ...
  1. fokus på strakt ryg,
  2. strakte arme og ben,
  3. samlede ben,
  4. spredte fingre med pegefinderen pegende fremad
  5. og øjnenes fokus på hænderne.



http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Fra%20trillebør%20til%20håndstand.mp4?sid=QTCtx3blyjXcwC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f48c3a56e647374616e642fc39876656c7365722074696c2068c3a56e647374616e642f467261207472696c6c6562c3b8722074696c2068c3a56e647374616e642e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=QTv4xqZhVPE8Q


Øvelsen foretages i grupper à tre personer.
Den ene elev ligger i trillebør og de to andre elever tager fat om hofte og lår og løfter springeren op i håndstand. Modtagerne skal være opmærksom på at løfte rigtigt - altså bøje i knæene og ikke i skulderen.
Springer og modtager skal fokusere på springerens strakte kropsposition.



http://lernoclassroom.synology.me:5000/fbdownload/Gå%20til%20håndstand.mp4?sid=1.EKdFgK5piBcC3K8N08259&mode=open&dlink=2f4c65726e6f20436c617373726f6f6d2f54656b6e69736b2dc3a67374657469736b652066c3a67264696768656465722f48c3a56e647374616e642fc39876656c7365722074696c2068c3a56e647374616e642f47c3a52074696c2068c3a56e647374616e642e6d7034&stdhtml=true&SynoToken=1.fFWgpwOSyWo


Eleven ligger på maven på en måtte, der ligger op ad en ribbe, og kravler med fødderne langsomt på i ribben til lodret position. Når eleven er i lodret position holdes balancen i en tid, før han langsomt kravler tilbage til udgangsstilling.
Der bør i starten være mindst én modtager til at sikre, at springeren ikke får overbalance.

 \uparrow \;{\rm{Top}}